Friday, October 23, 2020

KEPERCAYAAN KEPADA LAKARAN CAPAL DAN NUR MUHAMMAD

 🔴Soalan 


Assalamualaikum, ustazah.
 
Saya hendak bertanya 2 soalan :

1. Bolehkah terangkan maksud ayat yang viral ini :

‘Kalau bukan kerana Rasulullah ﷺ, nescaya tiadalah alam ini. Wujudnya kejadian alam ini. Alas kaki Nabi Muhammad ﷺ itu agung di atas kepala seluruh alam semesta, dan segenap makhluk itu semuanya berada dibawah bayangnya.’

2. Benarkah kita perlu muliakan lakaran capal nabi? Dikatakan umat Islam dimuliakan kerana mencintai pemilik capal tersebut.

🔴Jawapan : 

Waalaikumussalam.

Menjawab soalan pertama :

📌 Perenggan yang saudari tanyakan itu mengandungi 3 kepercayaan yang salah :

1. ⛔️Percaya kepada konsep wahdatul wujud. Konsep ini menyalahi konsep akidah dalam al-Quran dan al-Sunnah yang jelas menyatakan Allah sebagai Rabb dan Ilaah kepada semua makhluk, termasuk kepada Nabi Muhammad saw.

2. ⛔️Percaya kepada konsep Nur Muhammad yang berpunca daripada hadith palsu yang direka dan disandarkan atas nama Nabi Muhammad saw.

Antara hadith palsu yang digunakan dalam kepercayaan ini ialah kononnya Allah berkata, ‘Kalaulah bukan kerana Muhammad, tidak aku ciptakan kamu wahai Adam.’

Kenyataan dalam hadith palsu ini jelas bertentangan dengan ayat 56 Surah al-Dhariyaat. Ayat ini menyatakan sebab sebenar diciptakan jin dan manusia, iaitu supaya mereka semua beribadah kepada Allah. 



Inilah antara hikmah mengapa Nabi Muhammad saw mengancam pembuat dan penyebar hadith palsu, kerana ia mengacau bilaukan kepercayaan dan amalan umat Islam.


Hadith Nabi Muhammad saw yang sahih ini adalah wahyu. 

Meskipun pendek, maknanya mendalam. Apabila
 ia berbentuk larangan, fahamlah kita bahawa yang dilarang itu ialah kerana memberi kesan buruk yang berpanjangan kepada agama dan umat Islam seluruhnya.

3. ⛔️Percaya kepada lakaran capal/selipar sedangkan kisah asal di sebalik lakaran dan kepercayaan ini juga berpunca daripada hadith palsu.

Menjawab soalan kedua :

📌Sekali lagi ditegaskan, antara perkara yang selalu kita tekankan dalam kuliah-kuliah ialah bahaya hadith palsu.

📌Lakaran capal itu dibuat berdasarkan kepercayaan kepada hadith PALSU yang panjang, ringkasnya, konon Nabi saw naik ke langit untuk menerima wahyu dengan selipar-seliparnya, sedangkan Nabi Musa as diperintahkan menanggalkan selipar ketika menerima wahyu di bukit Tursina.

Kerana percaya dengan hadith PALSU itu, maka seliparlah yang dilakar, bukan pakaian-pakaian lain.

📌Kita telah belajar bahawa ahl al-sunnah wa al-jamaah sangat menitikberatkan sumber agama, sangat mengambil berat hadith sahih dan paling menjauhi hadith palsu, kerana ia boleh merosakkan akidah, syariat dan juga akhlak.

Firqah/golongan yang percaya kepada lakaran ini ialah sufiyyah/brelwiyyah, yang dimaklumi mengutamakan hadith palsu dan lemah dalam menyikapi hadith-hadith Nabi Muhammad saw.

Meskipun ia datang daripada hadith palsu, mereka akan tetap mempertahankannya kerana ia sudah menjadi simbol dan lambang mereka.

📌Bagi ahl al-sunnah wa al-jamaah, mereka cinta kepada Nabi Muhammad saw dengan mengikuti sunnah, iaitu jalan yang telah ditelusuri Nabi Muhammad saw. Sekali-kali bukan dengan memakai lakaran selipar pada pakaian.

📌Cinta hendaklah dinyatakan sesuai dengan perkara yang disukai oleh orang yang kita cinta, bukan mengikut kehendak kita sendiri. 

Nabi Muhammad saw melarang berdusta atas nama baginda saw. Malang sekali apabila ada orang yang sanggup menggunapakai sesuatu yang datang daripada pendustaan terlarang ini untuk menyatakan cinta kepada baginda saw.

اللهم اهدنا وسددنا

0 comments:

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Powerade Coupons