Saturday, July 01, 2017

MEMULIAKAN TETAMU : ANTARA SAHIH DAN PALSU

๐Ÿ”ด Soalan :


Assalamualaikum

Mohon penjelasan ustazah tentang kesahihan kisah kelebihan tetamu ini :

1๐Ÿ“ŒSeorang perempuan mengadu kepada Rasulullah s.a.w. tentang perihal suaminya yang suka menjemput tetamu ke rumah. Si isteri sangat penat menghidangkan makanan dan melayan tetamu.

Perempuan tadi pun pulang ke rumah tanpa sebarang jawapan daripada Rasulullah s.a.w.
   
Tidak berapa lama kemudian Rasulullah s.a.w. memberitahu kepada suami perempuan tadi bahawa dia akan ziarah ke rumahnya. Lalu suami tadi pun memberitahu kepada isterinya bahawa pada hari ini kita ada tetamu istimewa yang akan datang. Isterinya bertanya:

"Siapakah tetamu itu?"

Maka dijawab olehnya bahawa tetamu itu adalah Rasulullah s.a.w.. Isteri tadi sangat gembira mendengar berita tersebut. Lalu dia pun menyediakan makanan yang lazat dan sedap-sedap untuk Rasulullah s.a.w.. 

Ketika Rasulullah s.a.w. hendak pulang. Baginda memberitahu kepada suami tadi supaya memberitahu isterinya supaya melihat dipintu ketika baginda keluar.

Kemudian isterinya pun melihat ke pintu semasa Rasulullah s.a.w. keluar.

Dilihatnya binatang-binatang seperti lipan, kala jengking dan segala yang memudaratkan ikut keluar bersama Rasulullah s.a.w.. Beliau sangat terkejut lalu Rasulullah Sallallah 'Alaihi Wasallam berkata kepadanya:

"Demikianlah yang berlaku setiap kali tetamu menziarahi rumah seseorang."

Apabila tetamu kita pulang, akan keluar dari rumah kita segala bentuk bala, kemudaratan, binatang-binatang yang menyakitkan dan penyakit dari rumah kita. 

Rumah yang sentiasa diziarahi tetamu ialah rumah yang disukai oleh Allah s.w.t.. Turunnya rahmat dan barakah dari langit.

ู‚ุงู„ ุฑุณูˆู„ ุงู„ู„ู‡ ุตู„ู‰ ุงู„ู„ู‡ ุนู„ูŠู‡ ูˆุณู„ู…:

๐Ÿ“Œ2" ุฅุฐุง ุฃุฑุงุฏ ุงู„ู„ู‡ ุจู‚ูˆู… ุฎูŠุฑุงً ุฃู‡ุฏู‰ ู„ู‡ู… ู‡ุฏูŠุฉ. ู‚ุงู„ูˆุง: ูˆู…ุง ุชู„ูƒ ุงู„ู‡ุฏูŠุฉ؟ ู‚ุงู„: ุงู„ุถูŠู ูŠู†ุฒู„ ุจุฑุฒู‚ู‡، ูˆูŠุฑุชุญู„ ุจุฐู†ูˆุจ ุฃู‡ู„ ุงู„ุจูŠุช "

๐Ÿ“Œ3. ููŠุงุงุญุจุชูŠ " ุงู„ุถูŠู ุฏู„ูŠู„ ุงู„ุฌู†ุฉ ".

 ูˆู‚ุงู„ ุฑุณูˆู„ ุงู„ู„ู‡ ุตู„ู‰ ุงู„ู„ู‡ ุนู„ูŠู‡ ูˆุณู„ู… :
๐Ÿ“Œ4. ู…ู† ูƒุงู† ูŠุคู…ู† ุจุงู„ู„ู‡ ูˆุงู„ูŠูˆู… ุงู„ุขุฎุฑ ูู„ูŠูƒุฑู… ุถูŠูู‡ ...

Terima kasih.


๐Ÿ”ด Jawapan :

Waalaikumussalam.

1. Menerima dan memuliakan tetamu adalah kebiasaan baik orang Arab, dan ia diteruskan sebagai akhlak mulia dalam Islam setelah kedatangan Nabi Muhammad saw.

2. Malahan, memuliakan tetamu adalah amalan nabi-nabi as terdahulu.

Al-Quran menceritakan dengan jelas bagaimana Nabi Ibrahim as menerima kedatangan tetamu (sebenarnya malaikat yang menyamar berupa manusia). 

Nabi Ibrahim as menghidangkan daging bagi menghormati mereka selaku tetamu. 


3. Hadith yang sahih juga memberikan panduan kepada kita tentang keutamaan memuliakan tetamu.

Sabda Nabi Muhammad saw :

ูˆَู…َู†ْ ูƒَุงู†َ ูŠُุคْู…ِู†ُ ุจِุงู„ู„َّู‡ِ ูˆَุงู„ْูŠَูˆْู…ِ ุงู„ْุขุฎِุฑِ ูَู„ْูŠُูƒْุฑِู…ْ ุถَูŠْูَู‡ُ 

Maksudnya :

"Dan sesiapa yang beriman kepada Allah dan Hari Akhirat, hendaklah dia muliakan tetamunya."

(Sahih Bukhari, Kitab al-Adab)

4. Dalam banyak perkara agama, kewujudan hadith palsu memberikan impak yang besar kepada umat Islam.

Antara lain, hadith palsu boleh menyebabkan umat Islam :

a. Melakukan amalan yang langsung tidak pernah disyariatkan dalam agama

b. Menyebabkan umat Islam mengharapkan sesuatu yang tidak dijanjikan oleh Allah dan Rasulullah saw, semasa mereka melakukan amalan yang dianjurkan dalam agama. 

c. Menghina dan merendahkan martabat Nabi Muhammad saw dan juga pelaku kebaikan

d. Mengheret umat Islam kepada perbuatan menyebarkan fakta palsu tentang agama, pendustaan terhadap Rasulullah saw yang menyebabkan kemurkaan Allah swt.

e. Meninggalkan pengajian al-Quran dan sunnah dengan disiplin yang benar kerana menganggap 'tiada tawaran menarik' berbanding hadith palsu.

5. Menjawab persoalan yang dikemukakan, kisah yang bertanda ๐Ÿ“Œ1 di atas adalah riwayat palsu disandarkan atas nama Rasulullah saw.

Jika kita perhatikan, walaupun menghormati dan memuliakan tetamu itu adalah amalan yang dianjurkan dalam Islam, namun hadith palsu ini tetap membawa keburukan lain seperti yang dinyatakan dalam perkara 4b - 4e. 

Pembaca hadith palsu tersebut barangkali mengharapkan perkara bahaya dan mudarat dapat keluar bersama tetamu.

Hadith palsu tersebut juga berpotensi merendahkan martabat Nabi Muhammad saw kerana segala perkara yang ditakuti dan tidak elok digambarkan keluar bersama baginda saw!

Malang jika umat Islam bukan sekadar membaca, namun percaya, malah menyebar luaskan riwayat yang disangka hadith nabi ini. 

Paling dibimbangi, riwayat seumpama ini lebih diminati, dianggap lebih menarik, berbanding mengaji al-Quran dan tadabbur maknanya, serta belajar hadith-hadith yang sahih dengan disiplin yang betul.

6. Hadith-hadith yang bertanda ๐Ÿ“Œ2 dan ๐Ÿ“Œ3 juga tidak sahih. Maka, dirasakan tidak perlu kita menterjemahkannya.

Manakala hadith bertanda ๐Ÿ“Œ4 adalah hadith sahih, sepertimana yang telah dinyatakan salam perkara 3 di atas.

Kesimpulan.

Menerima dan memuliakan tetamu besar ertinya dalam agama kita. Melakukannya bererti meneruskan akhlak para nabi, memenuhi tuntutan sunnah Nabi Muhammad saw, melakukan perintah Allah swt dan meraih pahala dan kebaikan yang banyak.

Amalan baik bersumberkan nas al-Quran dan hadith yang sahih ini tidak wajar dicemari dengan kepercayaan dan sebaran hadith palsu. Hadith palsu tidak diperlukan untuk menyokong amalan yang baik, malah perlu dibanteras kerana penyebarannya adalah satu bentuk pendustaan terhadap Rasulullah saw dan agama yang murni.

ูˆุงู„ู„ู‡ ุฃุนู„ู…

0 comments:

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Powerade Coupons