Thursday, October 15, 2020

BERPADA DENGAN PETUNJUK NABI SAW UNTUK MANFAAT ORANG HIDUP DAN SI MATI

🔴 SOALAN 


Assalamualaikum.


Seorang kenalan memberitahu bahawa apabila ahli keluarga meninggal dunia, hendaklah dibahagi-bahagikan bacaan 70,000 kali ucapan لا اله الا الله dengan adik beradik, lalu hadiahkanlah kepada si mati.


Diceritakan juga bahawa orang yang mengamalkannya bermimpi didatangi oleh arwah lalu meminta dibuatkan lagi.


Adakah amalan ini memang dianjurkan oleh Nabi Muhammad saw?


Minta pencerahan ustazah.


🔴 JAWAPAN


Walaikumussalam. 


📌 Ringkasan : Amalan ini bukan amalan yang datang daripada Nabi Muhammad saw.


📌 Apabila kita belajar agama, penting kita pastikan penyampainya ambil berat tentang bahaya hadith palsu dan menjauhi perkara-perkara khurafat. 


Demikian juga amalan-amalan yang tiada asalnya.


Berhati-hati mengambil ilmu. 


Dalam mencari ilmu, ingatlah pesan Ibn Sirin :



📌 Carilah penceramah yang berdisiplin memetik ayat al-Quran dan hadith-hadith, dan mengikuti disiplin ilmu yang betul. 


Ikutilah penceramah-penceramah yang memetik pandangan ulama’ dengan disipilin yang betul, bukan mencampur aduk tanpa membandingkan pandangan-pandangan dengan piawaian asal, iaitu al-Quran dan sunnah Nabi Muhammad saw. Apabila ada perselisihan dan perbezaan pandangan, Allah swt memerintahkan kita supaya kembali kepada piawaian asal, kembali kepada Allah dan Rasul. Inilah intipati pengajaran ayat 59 Surah al-Nisa’. 



📌 Apabila kita bersyahadah bahawa Nabi Muhammad saw itu utusan Allah, maknanya kita ikrar yakin sepenuhnya bahawa apa oleh diajarkan oleh baginda itu adalah ajaran yang paling lengkap dan terbaik, kerana baginda adalah utusan Allah.


Menambah-nambah amalan dalam agama, tambahan itu ini, begitu begini, bukan sikap orang yang benar-benar beriman kepada Nabi Muhammad saw.  


Berpada dengan jumlah zikir dan lafaz zikir yang ditetapkan oleh Nabi Muhammad saw dalam hadith-hadith yang sahih.


📌 Nabi Muhammad saw tidak pernah menghadiahkan bacaan al-Quran dan bacaan zikir kepada sesiapa yang dikasihinya, melainkan mendoakan keampunan dan rahmat Allah ke atas mereka. Itulah fakta yang tidak dapat disanggah oleh sesiapa dan itulah yang terbaik.


Mesej yang kita fahami daripada amalan Nabi Muhammad saw ialah zikir dan bacaan al-Quran adalah untuk panduan dan menghidupkan jiwa orang yang masih hidup, bukan untuk dihadiahkan kepada si mati.


Oleh itu, selepas kita solat, selepas mengaji ataupun tadabbur al-Quran, dan selepas kita berzikir dengan zikir-zikir yang diajarkan oleh baginda saw, elok kita berdoa, tanpa perlu kita hadiahkan amalan itu kepada si mati. Doakan sepenuh hati agar Allah mengampunkan dosa si mati dan melimpahkan rahmat kasih sayangNya kepada si mati.


Misalnya zikir harian yang sangat penting, datang daripada hadith sahih, sangat besar fadilatnya, sangat tidak wajar kita tinggalkan ialah zikir seratus kali sehari setiap hari :


لا اله الا الله وحده لا شريك له

له الملك وله الحمد 

وهو على كل شيء قدير


Selepas selesai zikir 100 kali ini, kita berdoa. Doakan juga keampunan dan rahmat buat si mati, tanpa perlu kita hadiahkan pahala zikir itu kepada si mati. Selepas solat dan selepas zikir ma’thur adalah antara masa doa yang terbaik untuk kita berdoa.


Selain itu, lakukan amalan yang diakui oleh baginda saw dalam hadith yang sahih, iaitu sedekah harta untuk pihak si mati mengikut kemampuan kita, dan jangan war-warkan kepada orang ramai untuk menjaga keikhlasan kita. Salurkan kepada tempat-tempat pengajian yang menekankan kepentingan hadith sahih dan bahaya hadith palsu, salurkan kepada orang susah yang memerlukan, sama ada dalam bentuk makanan, pakaian ataupun wang. Sedekah ‘PPE suit’ kepada barisan hadapan dalam menangani penyebaran waba’ Covid-19 juga adalah suatu bentuk sedekah yang sangat elok kita lakukan, dan niatkan kepada ibubapa kita yang sudah meninggal dunia. Sedekah dalam jamuan kesyukuran juga misalnya, boleh diniatkan kepada si mati, tanpa sesiapa pun tahu ia sebenarnya diniatkan untuk si mati.


🔴 Seringkali didakwa apabila melakukan sesuatu amalan yang tidak pernah diajarkan oleh Rasulullah saw, orang yang mengamalkannya akan bermimpi sekian sekian. 


Sangat membimbangkan jika mesej yang ingin disampaikan ialah orang yang mengamalkan ajaran Rasulullah saw itu tidak mencukupi, ada sesuatu yang kurang, maka perlu ditambahi!


🔴Ada banyak amalan yang pelik-pelik, zikir dan selawat yang didakwa datang daripada mimpi. 


Ada juga pihak yang cuba mempertahankan amalan tertentu dengan  pengesahan melalui mimpi.


Akibatnya ajaran sebenar Nabi Muhammad saw ditinggalkan kerana lebih yakin kepada mimpi daripada ajaran wahyu tinggalan Nabi Muhammad saw.


Bukan semua mimpi yang dilihat ‘elok’ itu suatu petanda baik. Adakalanya ia adalah ‘hadith al-nafs,’ ataupun gangguan dan tipuan syaitan, kerana mahu menjauhkan insan daripada ajaran Nabi Muhammad saw, sedikit demi sedikit.


Berbahagialah kita apabila melakukan amalan ajaran Nabi Muhammad saw, kerana ia lengkap dan mencukupi buat yang hidup mahupun yang mati. 


اللهم اهدنا وسددنا



والله الموفق


Khamis

27 Safar 1442 H

15/10/2020

0 comments:

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Powerade Coupons