Thursday, October 15, 2020

JANGAN PENDEKKAN ZIKIR AJARAN NABI MUHAMMAD SAW

 🔴 Soalan :


Ada rakan-rakan saya yang masuk kumpulan zikir hu hu. 

Sejak mereka menyertai group zikir itu, mereka tidak lagi berminat menyertai majlis-majlis ilmu yang diikuti sebelum ini. 

Minta pencerahan ustazah adakah boleh kita zikir hu hu ataupun Allah Allah Allah?
🔴 Jawapan :

Ramai yang tidak tahu mengapa para ulama’ tidak benarkan zikir al-ism al-mufrad. Allah Allah Allah.

Rupa-rupanya ia menyalahi ajaran Nabi Muhammad saw. Zikir menyalahi sunnah inilah menjadi syiar, amalan sufiyyah, amalan kumpulan-kumpulan tertentu.

Nabi Muhammad saw ajarkan zikir-zikir dengan lafaz penuh, membawa maksud mengagungkan Allah dan memuji Allah. Nabi ajarkan zikir yang mendatangkan pahala.

Misalnya :
📌سبحان الله 
📌الحمد لله
الله أكبر📌
لا اله الا الله📌
استغفر الله العظيم📌

📌Maha Suci Allah daripada segala kekurangan.
📌Segala pujian hanya bagi Allah.
📌Allah Maha Besar.
📌Tiada Tuhan yang layak disembah, melainkan Allah.
📌 Saya mohon ampun kepada Allah yang Maha Agung

Sekiranya orang bukan Islam sebut Allah-Allah, dia belum dikira beriman. Dia perlu sebut dengan penuh penghayatan akan lafaz syahadah yang lengkap, barulah dikira beriman. Lafaz lengkap ajaran Nabi Muhammad saw bukan main-main, bukan boleh dipotong dipendekkan sesedap rasa, kerana natijahnya tak akan kesampaian.

Orang yang sudah Islam pun begitu juga.

Dia tidak akan merasakan nikmat mengagungkan Tuhan Seluruh Alam dengan sebut zikir Allah-Allah begini. Tiada pahala yang dijanjikan untuknya, tidak sama dengan pahala zikir penuh ajaran Nabi Muhammad saw. Dia tidak akan merasakan kehambaan diri dan kehinaan diri sebagai hamba Allah kerana dia sebenarnya tidak agungkan Allah dan tidak ikut cara yang ditunjukkan utusan Allah.


Syaitan pandai menipu kita. Ajarkan kepada kita supaya pendek-pendekkan lafaz lengkap yang sudah diajarkan oleh nabi kita, Nabi Muhammad saw. Apa syaitan mahu? Mahu menjauhkan kita daripada ajaran asal Nabi Muhammad saw.  Mohonlah perlindungan Allah daripada tipuan dan gangguan syaitan.

Zikir Allah-Allah yang menjadi amalan pengikut kumpulan tertentu ini dipertahankan dengan pelbagai hujah. Sebagai orang yang beriman kepada Nabi Muhammad saw, tidakkah kita berasa pelik, apalah susahnya mahu lengkapkan zikir seperti yang diajarkan oleh Nabi Muhammad saw? Daripada sebut Allah-Allah semata-mata dengan jumlah tertentu, bukankah lebih baik kita sebut istighfar sebanyak-banyaknya? Semasa duduk, semasa berdiri, semasa berada di pasaraya dan sebagainya? 

Ramai yang tidak tahu, zikir Allah-Allah ini dipertahankan kerana golongan ini mahu pendekkan lagi menjadi Hu Hu. Akhirnya zikir yang sepatutnya mengingatkan kita kepada Allah menjadi zikir kacau bilau. Kacau bilau sebutan dan kacau bilau jiwa pengamalnya.

Tidak mendapat pahala ittiba’.

Tidak mendapat pahala zikir.

Tidak ingat kepada kebesaran dan keagungan Allah.

Tidak timbul rasa kehinaan dan kehambaan diri.

Tidak membersihkan jiwa, kerana cara membersihkan jiwa dengan betul hanya ditunjukkan oleh Nabi Muhammad saw.

Kembalilah kita kepada ajaran baginda saw yang telah meninggalkan kepada kita ajaran yang baik dan lengkap.

Janganlah menambah-nambah amalan yang tidak ada, jangan pula dipendek-pendekkan yang sudah lengkap.

Kerana ia disukai syaitan.


اللهم اهدنا وسددنا
Khamis
27 Safar 1442H
15 Oktober 2020


0 comments:

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Powerade Coupons