Saturday, September 16, 2023

KEPALSUAN HADITH TENTANG MAWLID

 Assalamualaikum.


📌Semua riwayat dan hadith-hadith tentang sambutan dan kelebihan mawlid adalah HADITH PALSU. Kita mengulanginya setiap tahun sama ada disukai orang ataupun tidak.


📌Tadabbur al-Quran setiap hari dan mempelajari hadith-hadith tinggalan baginda saw jauh utama dan penting berbanding menyambut mawlid yang tidak disyariatkan. Tidak perlu mengadakan majlis mawlid untuk menghidupkan majlis ilmu, kerana majlis ilmu zaman para sahabat dan tabi’in berlangsung berterusan tanpa majlis demikian. Majlis ilmu yang sahih subur dan menyuburkan iman dan taqwa dalam jiwa jutaan manusia di seluruh dunia, tanpa perlu kepada majlis mawlid.


📌Agama kita yang sumbernya wahyu ada cara tersendiri untuk menyatakan kecintaan terhadap rasul. Tidak perlu mengikut budaya dan agama lain yang sudah bercampur aduk pemikirannya.


📌Sayang seribu kali sayang, jika mawlid yang datang daripada hadith palsu dibesarkan, sedangkan hadith yang sahih masih begitu banyak terabai dan tidak difahami.


📌Hadith palsu bukan lagi tersebar nasnya, namun diamalkan secara praktikal, seolah-olah itulah anjuran agama. 


📌Majlis ilmu al-Quran dan al-Hadith yang sahih tidak begitu diminati dengan dakwaan susah dan menjemukan, namun mengapa mudah pula menghafaz syair dan qasidah yang panjang-panjang, tidak pula difahami maknanya, padahal ia bukanlah nas wahyu?

 

📌Solat jemaah di masjid di mana-mana hanya satu dua saf sahaja, padahal itulah sunnah sebenar yang mesti dihidupkan setiap hari, berbanding menyambut mawlid tahunan, mawlid bulanan mahupun mawlid mingguan yang bukanlah sunnah ajaran Nabi Muhammad saw. 


📌Menyambutnya tidak akan menyebabkan orang berpusu-pusu ke masjid dengan istiqamah seperti di Masjidil Haram ataupun Masjid Nabawi.


📌Percayalah, menyebarkan agama Islam yang murni, langsung tidak memerlukan hadith palsu. 


Ajaran asal Nabi Muhammad saw sudah cukup banyak, pelbagai, indah, meriah dan mendamaikan dalam kerangkanya sendiri, jika kita benar-benar menghayatinya dan mengasihi baginda saw, utusan terakhir dihantar oleh Allah swt, Tuhan semesta alam.


اللهم إنا نسألك علما نافعا


اللهم صل على محمد

وعلى ال محمد

كما صليت على إبراهيم

وعلى ال إبراهيم

إنك حميد مجيد

اللهم بارك على محمد

وعلى ال محمد

كما باركت على إبراهيم

وعلى ال إبراهيم

إنك حميد مجيد.

0 comments:

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Powerade Coupons