Monday, May 21, 2018

GANDAAN PAHALA DALAM RAMADHAN

🔴SOALAN :

Assalamualaikum Ustazah,

Benarkah dalam bulan Ramadhan, pahala amalan sunat digandakan menjadi pahala amalan wajib?

Ramai penceramah menyebutkan tentang gandaan ini sempena Ramadhan kali ini. 

Mohon pencerahan.


🔴JAWAPAN :

Waalaikumussalam.


🔴 Ramadhan adalah bulan yang mulia dalam Islam. Al-Quran mula diturunkan dalam bulan Ramadhan iaitu ayat 1-5 Surah al-'Alaq. Menurut Safiy al-Al-Rahman al-Mubarakfuri dalam al-Rahiq al-Makhtum, peristiwa penurunan wahyu pertama di Gua Hira' jatuh kepada 21 Ramadhan.

🔴 Secara umumnya, terdapat 2 jenis gandaan pahala. 

Pertama gandaan dari sudut bilangan. 
Kedua, gandaan dari sudut besarnya pahala.

🔴 Dalam bulan Ramadhan, ada amalan yang digandakan dalam bentuk bilangan, dan ada yang digandakan dari sudut besarnya pahala kerana ia dilakukan dalam bulan Ramadhan.

Amalan yang digandakan dari sudut bilangan dinyatakan dengan jelas bagi masa tertentu dan amalan yang tertentu, sebagaimana yang disebutkan dalam ayat al-Quran dan hadith-hadith yang sahih.

Malam lailatul qadar yang ada pada mana-mana satu dalam 10 terakhir Ramadhan, istimewa kerana apa sahaja ibadah yang dilakukan pada malam tersebut adalah lebih baik daripada seribu bulan. 


Mengerjakan umrah dalam bulan Ramadhan diganjarkan pahala seperti mengerjakan haji bersama Nabi Muhammad s.a.w. Ini dinyatakan dalam hadith yang sahih :

عُمْرَة فِي رَمَضَانَ تَقْضِي حَجَّةً أَوْ حَجَّةً مَعِي

Maksudnya : Umrah dalam bulan Ramadhan menyamai pahala mengerjakan haji bersamaku.

(Sahih al-Bukhari, Kitab al-'Umrah, Bab 'Umrah fi Ramadhan)

Amalan-amalan lain yang tidak dinyatakan secara khusus bentuk gandaannya, tetap lebih baik dan digandakan apabila dilakukan dalam bulan Ramadhan, kerana besarnya fadilat bulan Ramadhan itu.

🔴 Adapun riwayat yang mengatakan amalan sunat dalam bulan Ramadhan secara umumnya digandakan menjadi pahala wajib adalah riwayat yang tidak sahih.

والله أعلم

0 comments:

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Powerade Coupons