Monday, May 21, 2018

DOA MEMOHON DIKEMBALIKAN BARANG YANG HILANG

🔴 Soalan

Assalamualaikum Ustazah.

Mohon pencerahan tentang doa kehilangan barang ini. 





🔴Jawapan

Waalaikumussalam wrt. wbt.

Kedua-dua doa ini bukan doa ma'thur daripada hadith yang sahih.

Namun kerana ia adalah doa, kita boleh berdoa dengan doa itu. Tidak salah kita berdoa dengan doa tersebut, kerana ia tidak mengandungi apa-apa jenis kesalahan.

🔴Doa yang kita karangkan sendiri  pun banyak yang sudah Allah kabulkan. Kita semua tentu mengakuinya berdasarkan  pengalaman dalam sepanjang kehidupan kita.

🔴Perbezaan ketara yang terdapat dalam doa kita dengan doa ma’thur yang diajar oleh Nabi Muhammad saw ialah doa ma’thur mengandungi :
  1. Adab yang tinggi
  2. Falsafah kehidupan yang mendalam
  3. Perkara penting yang perlu diminta dalam kehidupan seorang insan, tetapi tidak diketahui melainkan melalui al-Quran dan al-Hadith.

Apabila kita membaca ataupun berdoa dengan doa yang ma’thur, kita akan mendapat ‘sense’ yang berbeza dan mendapat pahala ittiba’ (mengikut sunnah Nabi Muhammad saw) dalam berdoa.

🔴Berkaitan dengan doa memohon agar dikembalikan barang yang hilang, kita boleh berdoa dengan doa ma’thur yang diajarkan oleh Nabi Muhammad saw, seperti yang dinukilkan dalam Sahih al-Bukhari, seperti berikut :


Orang yang kehilangan sesuatu adalah orang yang berada dalam kesusahan. Kita mohon kepada Allah agar Dia meleraikan kesusahan yang menimpa kita, sebagaimana yang diajarkan oleh Nabi Muhammad saw.

Pengalaman menunjukkan doa ma’thur ini mustajab bagi mendapatkan semula barang yang hilang. Ada kalanya, ia didapati semula dengan cara yang tidak disangka-sangka.

Apabila kita ditimpa kesusahan, ikhtiarlah dengan sedaya upaya mengikut syariat, dan berdoalah kepada Allah. 

Doa ma’thur adalah yang terbaik.

Allah Maha Mendengar doa yang kita panjatkan kepadaNya. 


والله أعلم

0 comments:

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Powerade Coupons