Saturday, August 26, 2017

Jin Ummu Sibyan?

🔴Soalan :

Assalamualaikum.

Benarkah riwayat tentang wujudnya jin Ummu Sibyan?

🔴Jawapan :

Waalaikumussalam.

🔸Riwayat tentang Ummu Sibyan ini adalah riwayat لا أصل لها.

Dengan kata lain, ia adalah riwayat PALSU.

🔸Sebaran tentang jin ummu sibyan ini bahaya, boleh menyebabkan masyarakat ketakutan, dan timbul kepercayaan yang salah. Disangka jin berkuasa menyekat rezeki, membunuh zuriat dan lain-lain!

Mengeruhkan tauhid kepada Allah.

Mutakhir ini ada juga yg usahakan pusat rawatan dengan menggunakan khidmat jin. Jin serang jin. Merawat 'saka' dan lain-lain dengan kaedah yang tidak dibenarkan Islam.

🔸Ada banyak versi tulisan yang viral tentang Ummu Sibyan ni yang pernah diterima. Ia adalah satu kepercayaan khurafat yang datang daripada riwayat palsu.

🔸Walau bagaimanapun, syaitan memang berkeliaran pada waktu petang menjelang Maghrib. Jangan beri anak bermain di luar pada waktu ini dan tutupkan pintu dan tingkap bila tiba waktu senja.

Syaitan memang boleh ganggu anak kecil dan juga orang dewasa.

🔸Baca dan tiupkan pada anak kecil doa sahih ini untuk mohon 
perlindungan Allah swt daripada gangguan :


🔸Wanita hamil, beranak kecil dan semua wanita malah seisi keluarga, 
selalulah membaca al-Quran di rumah. 

Amalkan zikir pagi dan petang yang diajarkan oleh Nabi Muhammad saw dengan penuh penghayatan.

Khususnya zikir berikut sebanyak 100 kali setiap hari :



Sebagaimana sabda Rasulullah saw :

( مَنْ قَالَ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَحْدَهُ لَا شَرِيكَ لَهُ ، لَهُ الْمُلْكُ وَلَهُ الْحَمْدُ وَهُوَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ ، فِي يَوْمٍ مِائَةَ مَرَّةٍ ؛ كَانَتْ لَهُ عَدْلَ عَشْرِ رِقَابٍ ، وَكُتِبَ لَهُ مِائَةُ حَسَنَةٍ ، وَمُحِيَتْ عَنْهُ مِائَةُ سَيِّئَةٍ ، وَكَانَتْ لَهُ حِرْزًا مِنْ الشَّيْطَانِ يَوْمَهُ ذَلِكَ حَتَّى يُمْسِيَ ، وَلَمْ يَأْتِ أَحَدٌ بِأَفْضَلَ مِمَّا جَاءَ ، إِلَّا رَجُلٌ عَمِلَ أَكْثَرَ مِنْهُ )
Maksudnya :

"Sesiapa yang mengucapkan :

لا اله الا الله وحده لا شريك له، له الملك وله الحمد وهو على كل شيء قدير
sebanyak 100 kali setiap hari, dia mendapat pahala seperti membebaskan 10 orang hamba, dituliskan baginya 100 pahala kebaikan, dihapuskan daripadanya 100 dosa, dan menjadi perisai baginya daripada gangguan syaitan sepanjang hari itu. Tiada orang yang mendapat kebaikan yang lebih daripada itu, kecuali orang yang mengamalkan lebih banyak daripadanya."
(Sahih Bukhari, Kitab al-Da'awaat, Bab Fadhl al-Tahlil)

Panduan zikir yang diberikan oleh Nabi Muhammad saw dalam hadith ini membantu kita mengingati Allah swt dengan cara yang diredaiNya, meraih sebanyak-banyak pahala di sisiNya, serta mendapat perlindungan-Nya daripada gangguan makhluk jin dan syaitan.

والله أعلم

0 comments:

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Powerade Coupons