Friday, June 23, 2017

PALSU - SOLAT QADHA' FARDHU 5 WAKTU OADA JUMAAT TERAKHIR RAMADHAN

🔴Soalan :

Assalamualaikum.

Benarkah wujud anjuran solat qadha' 5 waktu pada hari Jumaat terakhir dalam bulan Ramadhan?

Saya tidak pernah mendengarnya sebelum ini.

🔴Jawapan :

Waalaikumussalam. 

1. Tidak benar.

2. Anjuran ini sebenarnya berasal dari RIWAYAT PALSU, yang disandarkan atas nama Rasulullah saw.

3. Amalan ini biasa dilakukan oleh golongan Syiah.

4. Jika seseorang itu meninggalkan solat tanpa disengajakan, sepatutnya dia qadha' sebaik sahaja dia teringat. 

Jika seseorang itu pernah meninggalkan solat dengan sengaja, lebih-lebih lagilah dia perlu segera taubat nasuha, tidak boleh menunggu Jumaat terakhir Ramadhan, malah tidak memadai jika dia hanya qadha' tanpa bertaubat dengan bersungguh-sungguh.

5. Ada tiga perkara kesalahan besar dalam anjuran ini. 

Pertama, kerana menggunakan riwayat palsu yang tidak diketahui rekaan siapa. Sekaligus berdusta atas nama nabi saw. (Dan para sahabat)

Kedua, menggalakkan orang melakukan perkara bid'ah dalam agama. 

Ketiga, menimbulkan salah faham terhadap konsep menunaikan solat, seolah-olah ringan sehingga boleh digantikan yang berlalu itu dengan 'sekali harung sahaja.' 

Sedangkan solat sebenarnya mesti dibuat dengan sedaya upaya dan DALAM WAKTUNYA, sehinggakan sakit terbaring tidak boleh bergerak sekalipun kita masih wajib menunaikan solat, mesti hanya dengan isyarat mata sekalipun.

Solat asalnya tidak boleh dilakukan, kecuali apabila ada dalil yang thabit daripada nabi saw. Justeru, umat Islam tidak boleh mereka-reka solat itu dan solat ini pada waktu sekian-sekian, kerana ia mengancam syariat Islam yang telah sempurna disampaikan oleh Nabi Muhammad saw. 

Oleh yang demikian, didapati bahawa tiada pun ulama' fiqh dalam mana-mana mazhab menyebut tentang solat qadha' pada Jumaat terakhir ini.

والله أعلم

Sebaran asal :

Harap sahabat sekelian dapat lakukan Jumaat ni ye...kalau ada pekerjaan...harap di tinggal sekejap.
Salam semua sahabat sekelian....ni adalah pesanan guru ust iaitu beliau suruh kita semua qadha solat 5 waktu, buat selepas solat Jumaat (Jumaat akhir Ramadan) hingga sebelum masuk waktu Asar. Seolah2 qadha solat selama 400 tahun kita telah tinggal.
Qadha 5 waktu aje slps jumaat sebelum masuk waktu Asar...yakni qadha Subuh, Zohor, Asar, Maghrib dan Isya'
Dalil nya:

 Mengenai shalat kafarat (mengqodha sholat lima waktu) adalah kebiasaan yang dilakukan oleh beberapa sahabat, diantaranya oleh Ali bin Abi Thalib kw, dan terdapat sanad yang muttashil dan tsiqah kepada Ali bin Abi Thalib kw bahwa beliau melakukannya di Kufah. Dan yang memproklamirkan kembali hal ini adalah AL Imam Al Hafidh Al Musnid Abubakar bin Salim rahimahullah, yaitu dilakukan pada setelah shalat jumat, pada hari jumat terakhir di bulan ramadhan, mengQadha shalat lima waktu, Tujuannya adalah barangkali ada dalam hari hari kita shalat yang tertinggal, dan belum di Qadha, atau ada hal hal yang membuat batalnya shalat kita dan kita lupa akannya maka dilakukan shalat tersebut.
 Sayidina Abu Bakar ra. berkata:
"Saya mendengar Rasulullah SAW bersabda, "Sholat tersebut sebagai kafaroh (pengganti) sholat 400 tahun dan menurut Sayidina Ali ra. sholat tersebut sebagai kafaroh 1000 tahun. Maka bertanyalah sahabat : umur manusia itu hanya 60 tahun atau 100 tahun, lalu untuk siapa kelebihannya ?". Rasulullah SAW menjawab, "Untuk kedua orang tuanya, untuk istrinya, untuk anaknya dan untuk sanak familinya serta orang-orang yang didekatnya/lingkungannya."

Jumaat ni adalah jumaat terakhir bulan Ramadhan..

0 comments:

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Powerade Coupons