Monday, November 16, 2020

Hadith Palsu Pelaris Barangan

Assalamualaikum.

Apa pandangan ustazah tentang topi, kopiah dan pakaian lain yang berlogo capal yang dikatakan direka dan dijual supaya orang ingat kepada Nabi dan berselawat. Lambang ini juga kelihatan terpampang sebagai penaja ceramah dan sebagainya.


Waalaikumussalam.

Ini jawapan kita secara ringkas.

  1. Haram menggunakan hadith palsu dalam apa tujuan sekalipun, termasuk untuk menyuruh orang berbuat baik. 
  2. Lakaran capal berasal daripada kepercayaan pelakar terhadap satu HADITH PALSU, kononnya Nabi Muhammad saw naik dengan selipar-seliparnya ke arasy pada malam mi’raj. Inilah sebab mengapa kita dapati capal yang dilakar, bukan pakaian lain. 
  3. Berdusta atas nama Nabi Muhammad saw ataupun membuat dan menyebar hadith palsu diancam dengan neraka. Apatah lagi menjadikannya sebagai pegangan dan amalan.
  4. Haram mencari keuntungan di atas sesuatu pendustaan terhadap Nabi Muhammad saw.
  5. Sejarah melariskan barangan dengan melakukan pendustaan di atas nama Nabi Muhammad saw telah dicatatkan oleh para ulama’. Antaranya boleh dibaca dalam karya Ibn Qayyim al-Jawziyyah berjudul al-Manar al-Munif fi al-Sahih wa al-Daif dan karya Ibn al-Jawzi berjudul al-Mawdu’at.
  6. Amalan soleh tidak memerlukan lakaran dan logo rekaan begini untuk mengingatkan orang supaya melakukannya. Cukuplah dengan membawa peringatan daripada ayat al-Quran dan hadith yang sahih supaya orang melakukan amalan soleh.
  7. Zaman teknologi ini ada banyak cara untuk menggalakkan orang beramal saleh dan berselawat. Hantar sahaja teks selawat yang sahih diajarkan oleh Nabi Muhammad saw dengan cara menarik kepada kenalan dan keluarga. Tidak perlu memakai topi atau pakaian berlogo demikian dahulu baru teringat hendak berselawat.
  8. Sayang sejati tidak memungkinkan seseorang itu tergamak berdusta atas nama orang yang dia kasihi. Jika dilakukan juga, sayang yang didakwa itu pasti palsu semata.
  9. Hakikat yang perlu diterima ialah logo ini adalah lambang ajaran sesat Brelwiyyah yang terkenal dengan memuja kubur. Berdoalah agar kita semua sentiasa diberikan petunjuk ke jalan yang lurus. 
  10. Lambang yang tiada kaitan dengan mana-mana kepercayaan salah, yang tidak bersalahan dengan prinsip Islam telah digunakan secara meluas, mendatangkan keuntungan dan tidak mendapat bantahan. Mengapa capal yang menjadi lambang ajaran sesat pula dipilih?
  11. Selamatkanlah diri kita daripada golongan yang disebut dalam hadith:
          من غشنا فليس منا        
     Maksudnya : Sesiapa yang menipu  kami,  dia bukan daripada golongan kami. 

والله الموفق

اللهم اهدنا وسددنا
Isnin 12.40 tengahari
16/11/2020

0 comments:

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Powerade Coupons