Tuesday, April 14, 2020

🌍Countdown To Ramadhan 1441H



Assalamualaikum.

Pada saat seluruh dunia diancam dengan waba’, jiwa insan menjadi tidak keruan, kehidupan tidak berjalan secara normal, kelemahan insan terserlah dalam tanda-tanda kekuasaan Allah, maka eloklah kita kembali kepada panduan hidup yang Allah turunkan kepada kita.

Berapa ramai non-muslims memeluk Islam selepas membaca al-Quran terjemahan, kerana mereka mencari petunjuk dari al-Quran.

Bagi group pengajian kita ini, yang sudah dibiasakan dengan mendidik diri dengan maksud dan mesej ayat al-Quran secara berdisiplin, marilah kita mulakan tadabbur al-Quran bagi Ramadhan 1441 H lebih awal. 

Kita sarankan ahli group agar membaca al-Quran dengan tadabbur, ayat demi ayat, surah demi surah, menghayati saranan, pesanan dan pengajaran dalam ayat-ayat kalamullah. Hayati saranan agar beramal soleh, cermati suruhan mentauhidkan Allah, teliti jaminan syurga, ancaman neraka, sifat-sifat umat yang ingkar dan pelbagai tanda kekuasaan Allah, menerusi ayat-ayat yang kita baca secara tartil. 

Mulakan membaca Surah pertama al-Fatihah, diikuti dengan surah kedua al-Baqarah, dan seterusnya, dengan membaca ayat dan terjemahannya, dengan tadabbur ringkas, satu ayat demi satu ayat. 

Sekiranya kita konsisten setiap hari, kita dapat khatam dengan cara ini pada hari terakhir Ramadhan kelak. 

Dan in syaa Allah nanti kita dapat khatam dengan sempurna, kerana kita sendiri yang membaca kesemua 30 juzu’ dan 114 surah yang ada dalam al-Quran.

Kepada yang belum memulakan, mari kita mulakan. Tandakan setiap hari al-Quran terjemahan yang kita miliki.

Dan mulakan setiap kali bacaan kita dengan isti’adhah, menyahut seruan Allah s.w.t. dalam ayat 98 Surah al-Nahl.


Ditulis untuk :
🕌 (Groups) Pengajian al-Quran & al-Hadith
⏰ Sabtu, 10 Syaaban 1441 H
🌈 Khatam Tadabbur Akhir Ramadhan

0 comments:

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Powerade Coupons