Monday, May 08, 2017

BOLEHKAH PELAKU DOSA BESAR MENJADI IMAM?

Assalamualaikum. 

🔴Soalan :

1. Bolehkah orang yang munafiq, yang melakukan dosa besar menjadi imam solat di masjid.
2. Kalau katakan makmum yang melantik imam tersebut tidak tahu, apakah yang perlu dilakukan oleh orang yang tahu.

🔴Jawapan Ringkas :

Waalaikumussalam. 

1. Orang yang melakukan dosa besar seperti berzina, makan riba dan lain-lain ialah orang yang fasiq. Orang fasiq biasanya memiliki sifat-sifat orang munafiq, seperti selalu berbohong.

2. Jika imam itu telah bertaubat daripada dosanya yang lalu, tidak mengapa dia terus menjadi imam. Taubat nasuha yang diterima Allah membersihkan semua dosa-dosanya yang telah lalu.

3. Jika imam itu masih melakukan maksiat, hendaklah dinasihati. Sebahagian ulama' mengatakan solat di belakang orang fasiq adalah sah.

Asalkan dia tidak melakukan perkara yang mensyirikkan Allah seperti memohon pertolongan dengan orang yang sudah mati (istighathah yang diberi nama tawassul), beribadah kepada jin, menghina agama dan lain-lain.

4. Jika dinasihati namun masih meneruskan perbuatannya, hendaklah digantikan dengan imam lain. 

Imam adalah pemimpin, dan pemimpin orang beriman hendaklah orang yang bertaqwa, lebih-lebih lagi dalam memimpin solat yang merupakan ibadat teras dalam agama.

5. Menjawab persoalan kedua, jika imam tersebut masih meneruskan perbuatan setelah dinasihati, usahakan sedaya upaya agar digantikan dengan imam yang lebih baik.

Cadangkan imam lebih baik bacaannya, lebih hafaz al-Quran, yang lebih berpendidikan, lebih bertaqwa, lebih berakhlak dan sebagainya.

Firman Allah swt :

أَفَمَن كَانَ مُؤْمِنًا كَمَن كَانَ فَاسِقًا ۚ لَّا يَسْتَوُونَ 

والله أعلم

0 comments:

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Powerade Coupons