Tuesday, September 06, 2016

BOLEHKAH MELAKUKAN KORBAN UNTUK ORANG YANG SUDAH MENINGGAL DUNIA?

BOLEHKAH MELAKUKAN KORBAN UNTUK ORANG YANG SUDAH MENINGGAL DUNIA?

Jawapan :

1. Asas dalam perkara ini ialah ibadat korban hukumnya sunat muakkad(ah) bagi orang masih hidup, bukan orang yang sudah meninggal dunia. 

2. Ada dua perkara yg berbeza dalam hal ini.


a.  Adakah boleh kita orang hidup buat korban bagi pihak si mati. (Seperti buatkan ibadat haji bagi pihak si mati).

b.  Adakah boleh kita yang hidup buat ibadat korban, tetapi niatkan pahala itu untuk ahli keluarga yang masih hidup dan yang sudah meninggal dunia.

Bagi bentuk yang pertama, jikalau dibuat juga oleh warisnya yang masih hidup, Mazhab Syafii kata tidak sah, kecuali jika si mati pernah berwasiat menyuruh demikian. Mazhab Maliki pula mengatakan makruh.

Bentuk kedua lebih menepati sunnah, iaitu tidak perlu dikhususkan korban untuk simati. Juga lebih selamat dari segi menjaga keihklasan niat.
.
Buat korban satu, niat untuk ahli keluarga sekali, termasuklah yang masih hidup dan yang sudah meninggal dunia. Seperti yang disebut dalam hadith, Nabi Muhammad saw berkorban dengan lafaz :

" بِاسْمِ اللَّهِ اللَّهُمَّ تَقَبَّلْ مِنْ مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ وَمِنْ أُمَّةِ مُحَمَّدٍ " 

"Bismillah. Ya Allah, terimalah ibadah korban ini daripada Muhammad, dari keluarga. Muhammad dan dari ummat Muhammad."
(Sahih Muslim, Kitab Korban.)

Maksudnya, di atas satu nama kita yang kita daftar/ maklumkan kepada pihak pengurusan korban, kita boleh niatkan sekali untuk ahli keluarga termasuk si mati. Tidak perlu buat atas dua nama, dan tidak perlu buat bahagian khas untuk ahli keluarga/si mati itu. (Sebab kalau kita buat begitu, ia termasuk dlm bentuk pertama). Mereka (pihak pengurusan) tidak tahu nama ahli keluarga kita itu pun tidak mengapa, sebab yg penting ialah niat kita kepada Allah. Kita niat : Bismillah. Ya Allah, terimalah ibadat korban ini dari (nama kita) dan dari  ahli keluarga kita) - jika kita nak khususkan kpd ahli keluarga yang sudah meninggal dunia, bolehlah sebut (dalam niat) namanya. 

3. Maksud amalan seperti ini ialah seorang sahaja yang memiliki bahagian korban, tetapi pahalanya dikongsi dengan ataupun diperolehi juga oleh ahli keluarga yang layak (ataupun sesiapa yang dikehendakinya), walau berapa pun jumlah bilangan mereka, yang masih hidup dan yang sudah meninggal. Bukan bermaksud satu bahagian korban itu dimiliki oleh 2, 3, atau 10 nama ahli keluarga (misalnya). 

4. Jikalau hendak lebihkan pahala dan berkemampuan, ambil lebih bahagian, tapi tetap atas satu nama kita/ahli keluarga yg masih hidup.

5. Mengapa begini?
Sebab hukum sunat muakkad berkorban itu dikenakan ke atas orang yang masih hidup, bukan yang sudah meninggal dunia. 

والله اعلم

Bacaan ringkas dan rujukan lanjut :

http://www.saaid.net/mktarat/hajj/58.htm

http://www.islamweb.net/ahajj/index.php?page=ShowFatwa&Option=FatwaId&lang=A&Id=58590

http://www.islamweb.net/ahajj/index.php?page=ShowFatwa&lang=A&Id=143055&Option=FatwaId

http://www.islamweb.net/ahajj/index.php?page=ShowFatwa&lang=A&Id=224812&Option=FatwaId

والله اعلم

0 comments:

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Powerade Coupons