Tuesday, November 16, 2010

ANGAN-ANGAN



Siapa tahu sekiranya kita sedang berangan-angan? 



Hanya kita yang tahu, kecuali sekiranya kita memberitahunya kepada orang lain. Selain Tuhan yang maha mengetahui, orang lain tidak tahu pun kita sebenarnya sedang berangan-angan.

Angan-angan dalam budaya masyarakat Melayu sering dikaitkan dengan Mat Jenin.  Tidaklah menghairankan sekiranya orang yang bercita-cita besar selalu diejek dan dipersendakan. Walhal dengan adanya angan-angan dan impian itulah manusia menjadi lebih kreatif, produktif dan inovatif.

Angan-angan dalam perspektif agama Islam sedikit berbeza. Mujurlah Imam Bukhari membuat Kitab al-Tamanni dalam sahihnya, dan ada pula guru-guru yang menjelas dan mengajarkannya kepada kita. Kita sudah banyak termakan jasa orang yang menyampaikan ilmu dan iman kepada kita, dari dahulu hingga sekarang, sepanjang zaman.

Tamanni ialah harapan yang mustahil dicapai ataupun hampir mustahil, amat sukar dicapai. Ia berbeza daripada tarajji. Dengan mempelajari kitab al-tamanni ini kita dapat menelusuri jenis angan-angan, cita-cita dan impian yang pernah diimpikan oleh nabi dan para sahabat. Kita juga dapat berwaspada agar tidak terjebak dalam angan-angan yang tidak dibenarkan. 

Angan-angan dalam agama kita sama seperti niat. Niat baik tetap diberi satu pahala, walaupun kita tidak sempat melaksanakannya. Angan-angan baik diberi pahala, meskipun ia sangat jauh hendak dicapai. Sejauh bintang di langit. Ataupun sedalam letaknya mutiara di dasar lautan.

MATI SYAHID 

Angan-angan paling tinggi adalah berangan-angan hendak mati syahid. Itulah yang diangan-angankan oleh Nabi Muhammad, salam sejahtera ke atas beliau, sekiranya beliau hidup dan mati berulangkali sekalipun. Padahal beliau seorang utusan Allah, seorang pemerintah negara. Dunia dan kekuasaan dibukakan seluas-luasnya kepada beliau. Namun beliau tidak mengangan-angankan perkara dunia, sebab akhirat adalah lebih utama dan kekal sifatnya. 

Nabi Muhammad, salam sejahtera ke atas beliau, sudah tahu bahawa beliau tidak akan dapat mati syahid, sebab Tuhan menjamin beliau tidak akan mati di tangan musuh, menerusi  ayat ( والله يعصمك من الناس ). Walau bagaimanapun beliau tetap mengangan-angankannya, sebab mati syahid itu ada kelebihan yang tiada tolok bandingnya. Begitu beliau mengajar kita umatnya, bagaimana hendak berangan-angan dengan betul.

Dalam masa yang sama, kita orang Islam tidak dibenarkan pula mengharapkan pertemuan dengan musuh. Kita tidak boleh mencita-citakan peperangan, sebab Islam tidak sukakan permusuhan dan peperangan. Justeru, bukankah itu kontras dengan mencita-citakan mati syahid?

Ramai orang salah sangka terhadap ‘mati syahid.’ Sebenarnya mati syahid dapat diperolehi di luar medan perang, bukan seperti yang disangkakan. Mati syahid boleh dicapai dengan pelbagai cara. Orang yang mempertahankan agama, nyawa, ahli keluarga dan hartanya daripada dicerobohi, sehingga mengakibatkan kematiannya, dia mati syahid, meskipun dia tidak pernah sampai di medan pertempuran.


HARTA 

Nabi Muhammad, salam sejahtera ke atas beliau, juga pernah berkata, kalaulah beliau ada emas sebesar bukit, beliau akan bersedekah dalam masa tidak sampai 3 malam, yang beliau simpan hanyalah untuk membayar hutang. Maknanya beliau mengajar kita, tidak  salah kita angan-angankan harta yang banyak, tetapi apabila suatu hari nanti kita ditakdirkan memperolehinya, dahulukanlah perkara wajib terutamanya hutang, dan banyaklah bersedekah kepada mereka yang memerlukan.

Memang kita sering diperingatkan selalu dengan surah al-Asr, demi masa. Jangan sia-siakan masa sedetik pun, sebab masa yang berlalu tidak akan berulang lagi. Namun dalam kesibukan kita sehari-hari itu, tidak salah sekiranya kita berangan-angan. 

Yang salah ialah apabila kita berangan-angan sambil bergoyang kaki, ataupun apa yang kita angan-angankan itu faedahnya hanya dapat dikecapi di dunia semata-mata. 

ILMU DAN AL-QURAN

Ramai ulama menyusun bab khusus bagi membincangkan soal ilmu dalam karya-karya mereka.  Niat yang baik hendak melakukan amal tidak akan tercapai tanpa ilmu yang mencukupi. Imam Bukhari membuat tajuk 'Bab Berilmu Sebelum Berkata-Kata Dan Beramal'. Dan ilmu yang paling tinggi nilainya ialah ilmu wahyu, ilmu al-Quran, dan diiringi oleh ilmu hadith, sebab hadith menjelaskan maksud al-Quran.

Oleh itu, iri hati yang dibenarkan dalam Islam pun berkait rapat dengan ilmu  dan al-Quran. Kita tidak  dibenarkan dengki kepada sesiapapun, tetapi masih dibenarkan iri hati kepada orang yang berilmu, membaca dan mengamalkan al-Quran. Kita juga boleh iri hati kepada orang kaya beriman yang membelanjakan hartanya mengikut suruhan Tuhan.  Inilah yang disebut oleh Nabi Muhammad, salam sejahtera ke atas beliau, dalam hadith yang bermaksud :


"Tidak boleh iri hati kecuali dalam 2 perkara sahaja. Orang yang Allah berikan harta kepadanya, kemudian dia belanjakan harta itu pada perkara-perkara benar yang disuruh Allah. Dan orang yang Allah kurniakan ilmu kepadanya, kemudian dia pratikkan ilmu itu dan mengajarkannya kepada orang lain."

Hadis direkodkan oleh Imam Bukhari.


Gandingan ilmu dan harta boleh membuahkan amalan, hasil dan sumbangan yang besar kepada agama dan tamadun manusia. Membuahkan pahala yang berterusan dan berpanjangan, meskipun jasad kita tiada lagi di muka bumi ini. Tidakkah kita berangan-angan hendak mendapatkannya?




Cuma, pada setiap angan-angan ataupun impian yang kita simpan, sebaiknya pastikan kita berada dalam ‘trek’ yang betul. Pada ‘trek’ itu, barangkali apa yang kita angan-angankan ada pada tahap A. Barangkali pencapaian kita setakat ini baru sampai di T, setelah sekian lama berusaha sejak dari mula, pada Z.

Rupa-rupanya bukan semua angan-angan itu jelik. Apabila kita berangan-angan inginkan perkara baik, meskipun kita tidak pasti dapat mencapainya ataupun tidak, kita sudah pun diberi pahala. 

Berangan-anganlah, asalkan angan-angan itu ada faedah bagi hari yang terakhir, tiada hari lain lagi sesudahnya.



ما كل ما يتمنى المرء يدركه
تجري الرياح بما لا تشتهي السفن

Bukan semua perkara yang di angan-angankan seseorang itu dapat dicapainya,
sebab sang angin bertiup, bukan mengikut kehendak kapal-kapal.




Rujukan :
  1. Fath al-Bari Syarh Sahih al-Bukhari, Kitab al-Tamanni http://www.al-eman.com/hadeeth/viewchp.asp?BID=12&CID=644
  2. Muhammad Asri Yusuf (Pensyarah) (2007), Kitab al-Tamanni - Sahih al-Bukhari (Rakaman No. 01_S.BUKHARI2_070507_7226_KitabCitaCita)
  3. http://islamqa.com/ar/ref/104825
  4. Kitab al-Ilm, Sahih al-Bukhari, http://www.al-eman.com/hadeeth/viewchp.asp?BID=13&CID=6#s19 

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Powerade Coupons