Saturday, July 24, 2021

CATATAN : RIYAD AL-SALIHIN, BAB IKHLAS, HADITH 2


RIYAD AL-SALIHIN - BAB IKHLAS - HADITH 2


 Sedikit perkongsian dan kesimpulan hari ini. Dikongsikan juga slides yang di’skip’ kerana faktor masa yang terhad.


MUQADDIMAH


  1. Kita bersama pagi ini untuk memenuhi tuntutan ukhuwwah Islamiyyah. Semakin berusia semakin kita mencari erti di sebalik tindakan, pilihan dan keputusan yang kita buat, maka cara terbaik ialah mencari erti dalam ajaran al-Quran dan al-Sunnah.

  1. Ukhuwwah Islamiyyah ada tuntutannya. Dalil yang kita ambil hari ini ialah satu ayat dan 1 hadith. Ayat yang memberitahu kita tentang tuntutan ukhuwwah ialah ayat 71 Surah al-Taubah. 


Manakala hadith yang memberitahu perkara yang sama ialah sabda Nabi Muhammad saw : 


انصر أخاك ظالمًا أو مظلومًا

 (Sahih al-Bukhari)


IMAM NAWAWI


  1. Selain menekankan soal tazkiyah al-nafs, Imam Nawawi juga antara ulama’ mazhab Shafi’i yang terbuka dalam bab fiqh. Beliau mengutamakan dalil yang sahih. Contohnya, beliau antara ulama’ yang tidak menerima solat Tasbih kerana hadith yang menjadi dalilnya tidak thabit. Ibn al-Jawzi mengatakan hadith yang manjadi dalil solat Tasbih adalah hadith palsu.


  1. Terdapat himpunan zikir/wirid yang TIDAK datang daripada hadith2 thabit, tetapi disandarkan himpunan itu kepada Imam Nawawi.                                                 Para ulama’ mengatakan himpunan yang dinamakan sebagai ‘hizib Imam Nawawi’ itu BUKAN susunan Imam Nawawi berdasarkan pendiriannya dalam karya2 nya yang lain. (Boleh lihat kelebihan yang berlebihan yg didakwa jika amalkan hizib ini, antara tanda kepalsuan dakwaan dan sandaran ke atas nama Imam Nawawi.)


HADITH 2 BAB IKHLAS



  1. Hadith 1 Bab ikhlas diriwayatkan oleh Umar ra manakala hadith 2 diriwayatkan oleh ‘Aisyah ra. Umar tokoh sahabat yang dimaklumi paling banyak ilmu dan Aisyah ra adalah tokoh sahabiyyah yang paling banyak ilmu.
  1. Ilmu di kalangan sahabat dan sahabiyyat adalah ilmu yang bermanfaat, diasaskan oleh ikhlas. Kita diajar  supaya memohon ilmu yang bermanfaat dan meminta perlindungan Allah daripada ilmu yang tidak bermanfaat.  


 


  1. Bergaul dan bersama dengan orang2 yang zalim, fasiq, fajir, boleh menyebabkan kita terkena bala bencana atas sebab kemurkaan Allah kepada mereka. Walau bagaimanapun, setiap orang akan dibangkitkan dengan niat terakhir masing2, iaitu apakah sebenarnya niat seseorang sehingga dia berada di lokasi yang sama dengan golongan yang berniat jahat itu. 
  2. Kaabah pernah diserang oleh tentera Abrahah dan Syiah Qaramitah. Akhir zaman nanti akan ada lagi tentera besar yang mahu menyerang Kaabah. Inilah yang diberitahu oleh Nabi Muhammad saw dalam hadith yang kita pelajari hari ini. Fitnah-fitnah terhadap kawasan Kaabah dan terhadap pihak yang menjaga Kaabah masa kini hendaklah disemak dengan berhati-hati.
  3. Hadith-hadith akhir zaman tidak boleh dijadikan peramal tempoh kiamat berdasarkan situasi semasa. (Cth soalan yang pernah ditanya, benarkah ramalan bahawa selepas pandemik Covid 19 ini akan muncul tanda2 besar kiamat. Dajjal dll. Benarkah ramalan tok guru tertentu yang mengatakan usia umat ketika itu hanya berbaki 1500 tahun. Bermakna sekarang ini umur dunia berbaki 58 tahun.) Para ulama’ sejak zaman berzaman menegur perbuatan meramal seperti ini.
  4. Dalam bab memahami hadith akhir zaman, perlukan diketahui bahawa initipatinya ialah membuat persediaan iman dan amal soleh. Tiada guna meramal.
  5. Karya baik dibaca dalam memahami akidah dan hadith-hadith akhir zaman antaranya ialah karya Dr Umar Sulayman al-Asyqar. Ada yang telah diterjemahkan ke bahawa Indonesia : Ensiklopedia Kiamat.
  6. Syarat diterima amalan yang kita pelajari hari ini ialah Ikhlas dan menepati sunnah Nabi Muhammad saw.
  1. Syarat mendapatkan kek yang menjadi sedapnya ialah rajin dan menepati sukatan resepi. Jangan menambah telur sesuka hati. Telur A yang besar tidak sesuai untuk resepi yang memerlukan telur B. Kek yang terlebih cecair akan menyebabkannya bantat. Kek span perlu dikeluarkan daripada loyang segera sejurus dikeluarkan daripada oven supaya ia tidak turun semula.


  1. Demikianlah amalan tidak boleh ditokok tambah dan dilanggar kaifiyyat yang telah ditetapkan kerana ia menyebabkan tidak diterima di sisi Allah swt. 


  1. Sebagaimana silap menambah telur sesuka hati dengan sangkaan kek akan lebih sedap, demikianlah silapnya menambah amalan agama sesuka hati dengan anggapan yang lebih banyak itu lebih baik. 

  1. Syarat amalan diterima iaitu, ikhlas dan menepati sunnah itu termaktub dalam ilmu syariat Allah. Manakala syarat mendapat kek yang menjadi, iaitu rajin dan menepati sukatan resepi itu termaktub dalam ilmu sunnatullah. 


14 Zulhijjah 1442H



 

0 comments:

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Powerade Coupons